Als webshop omgaan met vertragingen

6 november 2020 | tips & tricks

pakket voor huis

Vertragingen… iets waar niemand blij van wordt 😓.
Door het coronavirus word je gedwongen om je aan te passen. Doordat we in groten getale thuisblijven, is er een enorme toename in het aantal online bestellingen 📈. Vooral in het begin van de pandemie hadden we te maken met wat vertragingen. Maar hoe ga je hiermee om? Lees hieronder een aantal tips hoe je als webshop kan omgaan met vertraagde pakketten! 📦💡

Vertraagde pakketten? Houd er rekening mee!

Tijdens de coronacrisis is online bestellen een makkelijke en ‘veilige’ manier om producten in huis te halen. Hierdoor zijn de hoeveelheden verzonden en verwerkte pakketten in korte tijd enorm toegenomen. Daarbij heeft de impact van de maatregelen, zoals 1,5 meter afstand behouden en contactloos bezorgen, en het ziekteverzuim effect op het bezorgen van je pakketten. Daardoor kan de levertijd van de vervoerders langer zijn dan voorheen gewend was.

De feestdagen komen eraan 

Nog even en dan begint de topdrukte voor de pakketbezorging. Na Singles Day, Black Friday en Cyber Monday krijg je Sinterklaas en Kerst. Er worden in de komende weken ontzettend veel artikelen besteld. Houd hier rekening mee en probeer je pakketten zo tijdig mogelijk aan te leveren. Hierbij is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de gewijzigde bezorgtijden van de vervoerders.

Bekijk hier de aangepaste aanlever- en bezorgtijden van onze vervoerders.

Tips bij vertraging

Als webshop heb je helaas geen totale controle over het verzendproces. Maar dat wil niet zeggen dat je geen invloed kan uitoefenen op het verzendproces. We delen graag een aantal tips die jou, je klant én de vervoerders kunnen helpen om het verzendproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Hieronder een aantal tips voor jouw webshop op een rij:

Houd je klant op de hoogte 🔊

Vertraagde bestellingen kunnen voor veel vragen zorgen. Laat je klant niet wachten en wees proactief. Breng je klant meteen op de hoogte over eventuele vertragingen van hun pakketten of langere levertijden.

Breid je verzendmethodes uit 📦 🚚

Hoe meer verzendopties en/of vervoerders je combineert, hoe meer verzendopties van verschillende vervoerders je klanten krijgen. Dit kan het risico op vertragingen verlagen. Mocht een specifieke vervoerder vertraging hebben, dan heeft je klant andere verzendopties om de pakketten te ontvangen. Via ons verzendsysteem kan je makkelijk switchen van vervoerder en/of verzendoptie.

Op tijd leveren

Houd je leveringsbelofte ‘realistisch’. Voor 23:59 uur besteld, is morgen in huis? Betekent letterlijk morgen in huis! Beloof je een levertijd, dan moet je hier echt aan kunnen voldoen. Doe je dit niet? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor jouw webshop. Heb je een webshop en verstuur je bijvoorbeeld ook via Bol.com Plaza? Dan kan dit zelfs leiden tot strafpunten. Lever je jouw zendingen vaker te laat? Dan kan Bol.com streng handelen en jouw producten uit het koopblok halen.

Heb je een 24-uurs levering? Wijzig dan je verwachte levertijd! Het is een mooie belofte, maar met de komende piekperiode helaas niet realistisch. Door deze periode gaan vervoerders het heel druk krijgen. Hierdoor kunnen jouw pakketten later aankomen dan verwacht.

Retourtermijn verlengen 🔁

Bij een eventuele lockdown kan het lastig worden om pakketten binnen 14 dagen te retourneren. Om deze zorg weg te nemen bij je klanten, kan je tijdelijk de herroepingstermijn verlengen naar minimaal 30 dagen. Dit biedt voordelen voor zowel jou als de vervoerders. De vervoerders krijgen hierdoor niet nóg meer zendingen die verwerkt moeten worden in een korte tijd. Bij het verlengen van de retourtermijn is het belangrijk dat je klanten duidelijk geïnformeerd worden.

Het retourrecht van 14 dagen is op Europees niveau geregeld. Hierdoor blijft deze wet bindend en is de verruiming naar 30 dagen een tip.

Het coronavirus zal voorlopig nog impact hebben op het verzenden van pakketten. Blijf daarom proactief en blijf goed luisteren naar je klanten. Veel succes in de drukste periode van het jaar!

Hulp nodig bij bezorging?

Niet bekend met Shops United? Heb je een webshop of een fysieke winkel die pakketten wilt laten bezorgen? We helpen je graag om de vertraging te minimaliseren samen met onze partners DHL, DHL Express, FedEx Cross Border, PostNL en UPS.  Neem contact op met onze sales afdeling en we helpen jou verder!

New call-to-action
Robel Mehari